Tematyka zajęć dla studentów dostępne poniżej:
Karta przedmiotu: Protetyka
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Lekarsko-Dentystyczny |
2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie 3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne |
|||
4. Rok: I, II, III, IV, V |
5. Semestr: Zgodnie z harmonogramem |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Protetyka |
||||
7. Status przedmiotu: Obowiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Normy zgryzowe; choroby narządu żucia i układu stomatognatycznego; rehabilitacja narządu żucia; diagnostyka radiologiczna; wyposażenie gabinetu stomatologicznego; materiały stomatologiczne; adhezja; rekonstrukcja tkanek twardych, leczenie endodontyczne, uzupełnienia protetyczne; wywiad, badanie, planowanie leczenia potwierdzone świadomą zgodą pacjenta, rokowanie; badania dodatkowe; dokumentacja medyczna; farmakoterapia; wady zgryzu; okluzja; uzupełnienia protetyczne; problemy badawcze w stomatologii; praca w zespole profesjonalistów; wzorce etyczne; prawa pacjenta; wykorzystywanie i przetwarzanie informacji, stosując narzędzia informatyczne i korzystając Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: F.W1; F.W2; F.W12; F.W14; F.W18; C.W23; C.W24; C.W27; C.W28 w zakresie umiejętności student potrafi: F.U1; F.U2; F.U3; F.U6; F.U7; F.U11; F.U15; F.U16; F.U18; F.U11; C.U11; C.U12; C.U13; F.U12 w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.U10; D.U11; D.U12; D.U13 Forma zakończenia przedmiotu EGZAMIN |
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
515 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
31 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji* |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Sprawdzian pisemny/ustny – pytania testowe/otwarte, Egzamin testowy |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Sprawozdanie/Obserwacja/egzamin praktyczny |
* |
||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja pracy studenta ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja), dyskusja w czasie zajęć, opinie kolegów |
* |
||
* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016 Rektora SUM z późn.zm.
uzyskana ocena oznacza, że:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane
Karta przedmiotu
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Katedra Protetyki i Materiałoznawstwa Stomatologicznego; 41-902 Bytom, Pl. Akademicki 17 |
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu: Kierownik Jednostki
|
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: Wiedza obejmująca podstawę programową szkoły średniej z przedmiotów Biologia i Chemia |
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z Uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Zgodnie z Regulaminem Jednostki realizującej przedmiot |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Według Regulaminu Jednostki realizującej przedmiot |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
W zakresie wiedzy |
|
|
||
1. |
Zna i rozumie normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm; |
F.W1 |
||
2. |
Zna i rozumie zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego |
F.W2 |
||
3. |
Zna i rozumie przyczyny powikłań chorób układu stomatognatycznego i zasady postępowania w przypadku takich powikłań |
F.W12 |
||
4. |
Zna i rozumie metody rehabilitacji narządu żucia; |
F.W14 |
||
5. |
Zna i rozumie zasady diagnostyki radiologicznej; |
F.W18 |
||
6. |
Zna i rozumie wyposażenie gabinetu stomatologicznego |
C.W23 |
||
7. |
Zna i rozumie definicję oraz klasyfikację podstawowych |
C.W24 |
||
8. |
Zna i rozumie zjawisko adhezji i mechanizmów wytwarzania adhezyjnego połączenia oraz procedury adhezyjnego przygotowania powierzchni szkliwa, zębiny oraz biomateriałów stomatologicznych; |
C.W27 |
||
9. |
Zna i rozumie podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego oraz metody |
C.W28 |
||
W zakresie umiejętności |
|
|
||
1. |
Potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną; |
F.U1 |
||
2. |
Potrafi przeprowadzać stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta; |
F.U2 |
||
3. |
Potrafi wyjaśniać pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustala sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie; |
F.U3 |
||
4. |
Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych i konsultacji; |
F.U6 |
||
5. |
Potrafi ustalać wskazania do wykonania określonego zabiegu stomatologicznego; |
F.U7 |
||
6. |
Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisuje skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne; |
F.U11 |
||
7. |
Potrafi ustalać leczenie w chorobach tkanek układu stomatognatycznego; |
F.U15 |
||
8. |
Potrafi stosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku; |
F.U16 |
||
9. |
Potrafi diagnozować, różnicować i klasyfikować wady zgryzu; |
F.U18 |
||
10. |
Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne |
F.U11 |
||
11. |
Potrafi dokonywać wyboru biomateriałów odtwórczych, protetycznych oraz łączących, w oparciu o własności materiałów |
C.U11 |
||
12. |
Potrafi odwzorowywać anatomiczne warunki zgryzowe i dokonuje analizy okluzji; |
C.U12 |
||
13. |
Potrafi projektować uzupełnienia protetyczne oraz zna zasady ich wykonawstwa laboratoryjnego; |
C.U13 |
||
14. |
Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii |
F.U12 |
||
W zakresie kompetencji społecznych |
|
|
||
1. |
Potrafi pracować w zespole wielospecjalistycznym, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym |
D.U10 |
||
2. |
Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych |
D.U11 |
||
3. |
Potrafi przestrzegać praw pacjenta |
D.U12 |
||
4. |
Potrafi wykorzystywać i przetwarzać informacje, stosując narzędzia informatyczne i korzystając z nowoczesnych źródeł wiedzy medycznej |
D.U13 |