Regulamin

REGULAMIN ZAJĘĆ Z PRZEDMIOTU PROTETYKA STOMATOLOGICZNA

 

dla Studentów I, II, III, IV i V roku kierunku lekarsko-dentystycznego prowadzonych

w Katedrze Protetyki i Materiałoznawstwa Stomatologicznego

Wydziału Nauk Medycznych w Zabrzu

w roku akademickim 2022/2023

 

Zajęcia z przedmiotu Protetyka Stomatologiczna. prowadzone są w oparciu o Regulamin Studiów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach stanowiący Załącznik Nr 1 do Uchwały 49/2022 Senatu SUM z dnia 29 czerwca 2022r. i niniejszy Regulamin.

 

I.                    Zasady uczestnictwa w zajęciach

 

  • Zajęcia dydaktyczne (wykłady, seminaria, ćwiczenia) odbywają się zgodnie z harmonogramem wyznaczonym przez Dziekana. W zakresie zajęć realizowanych zdalnie dopuszcza się zmianę terminu realizacji zajęć przez Kierownika Jednostki -informacje o terminie i wykorzystywanej platformie ogłaszane są na stronie internetowej Jednostki.
  • Uczestnictwo w wykładach, seminariach oraz ćwiczeniach jest obowiązkowe.
  • Student zobowiązany jest do uczestnictwa w zajęciach z grupą studencką do której został przypisany na dany rok akademicki.
  • Student zobowiązany jest do punktualnego przychodzenia na zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej i punktualnego zalogowania się do systemu e-learningowego w przypadku zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość.
  • W zajęciach realizowanych w Uczelni nie może uczestniczyć Student, który ma objawy chorobowe sugerujące infekcję, w tym wirusową (tj. gorączka, kaszel, duszność, ból gardła, wydzielina z nosa, zaburzenia węchu/smaku, ból głowy, ogólne rozbicie, osłabienie itp).
  • Podczas zajęć realizowanych w Uczelni Student:

- zobowiązany jest do przestrzegania zasad BHP.

- zobowiązany jest do stosowania środków ochrony osobistej zgodnie z wytycznymi Jednostki

- powinien dbać o miejsce prowadzenia zajęć, w tym o porządek i prawidłowy stan urządzeń, z których korzysta. Wszelkie zauważone usterki powinny zostać zgłoszone nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia. W razie powstania szkody sporządzany jest Protokół Uszkodzenia Sprzętu Medycznego. Za stwierdzone po zakończonych ćwiczeniach braki materiałów i instrumentów oraz za uszkodzenia urządzeń odpowiedzialność materialną ponoszą Studenci danej grupy/sekcji.

- nie powinien: w miejscu prowadzenia zajęć spożywać posiłków, używać telefonów komórkowych lub innego sprzętu elektronicznego ani wnosić zbędnych rzeczy osobistych, które należy pozostawić w szatni.

  • Student zobowiązany jest do przygotowania teoretycznego do zajęć zgodnie z planowaną ich tematyką w oparciu o podane piśmiennictwo. Brak przygotowania do zajęć będzie równoznaczny z ich niezaliczeniem.
  • W czasie realizacji zajęć dydaktycznych oraz przeprowadzania zaliczeń końcowych z przedmiotu Studenta obowiązuje całkowity zakaz wnoszenia i używania urządzeń elektronicznych oraz rejestracji audiowizualnej.
  • Wszystkie materiały dydaktyczne podlegają ochronie praw autorskich w zakresie własności intelektualnej. Naruszenie praw autorskich i prawa do ochrony wizerunku (nagrywanie, fotografowanie, kopiowanie, rejestrowanie) będzie skutkowało wszczęciem postępowania dyscyplinarnego.
  • Na stronie internetowej Katedry i Zakładu http://www.protetykastomatologiczna.sum.edu.pl/ zamieszczono:
  1. Opis przedmiotu wraz ze szczegółowym wykazem zagadnień realizowanych na wykładach, seminariach i ćwiczeniach
  2. Regulamin zajęć
  3. Kartę modułu/przedmiotu
  4. Spis obowiązujących podręczników
  5. Harmonogram konsultacji z nauczycielem akademickim

 

II.                 Zasady usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach i ich odrabiania

 

  1. Każda nieobecność na zajęciach musi być usprawiedliwiona poprzez przedstawienie prowadzącemu zajęcia niezwłocznie, lub w terminie do 5 dni roboczych po ustaniu przyczyny nieobecności, odpowiedniego dokumentu (zaświadczenie lekarskie, sądowe itp.)
  2. Usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach odbywa się zgodnie z par. 15 Regulaminu Studiów w SUM
  3. Zajęcia opuszczone z powodów usprawiedliwionych powinny być odrobione z inną grupą ćwiczeniową w terminie ustalonym z Kierownikiem Jednostki.
  4. W przypadku nieobecności na zajęciach Student jest zobowiązany do przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się na zasadach i w terminach ustalonych przez Kierownika Jednostki lub osobę przez Niego upoważnioną.

 

 

III.              Zasady zaliczenia zajęć

 

 

  • Warunkiem uzyskania zaliczenia zajęć z przedmiotu jest uczestnictwo we wszystkich zaplanowanych formach zajęć (wykładach, seminariach, ćwiczeniach) oraz uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich zaliczeń cząstkowych (ustnych lub pisemnych) sprawdzających efekty uczenia
  • W przypadku nieobecności Studenta na zaliczeniu cząstkowym zajęć w wyznaczonym terminie, może on zgłosić się na kolejny ustalony termin traktowany już jako poprawkowy.
  • Student ma prawo do 2-krotnej poprawy każdego zaliczenia cząstkowego.
  • W przypadku niezaliczenia kolokwiów poprawkowych, Student ma prawo do przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego (ustnego lub pisemnego) z całości materiału objętego programem zajęć (ćwiczeń/seminariów).
  • Nie zgłoszenie się Studenta na zaliczenie w terminie ustalonym przez Kierownika Jednostki powoduje utratę terminu zaliczenia.
  • Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć z przedmiotu nie zostaje dopuszczony do zdawania egzaminu w pierwszym terminie uzyskując ocenę niedostateczną z pierwszego terminu egzaminu.

 

Obowiązująca skala oceniania przy weryfikacji efektów uczenia się:

 

100% - 90%  bardzo dobry, bdb (5.0)

89%  -  85%  ponad dobry, pdb (4.5)

84%  -  80%  dobry, db (4.0)

79%  -  75%  dość dobry, ddb (3.5)

74%  -  60%  dostateczny, dst (3.0)

59%  -  0%    niedostateczny, ndst (2.0)

 

IV.              Zasady zaliczenia końcowego przedmiotu (egzamin)

 

  1. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia zajęć z przedmiotu.
  2. Zaliczenie końcowe z przedmiotu (egzamin) realizowane jest w formie ustalonej w sylabusie przedmiotu (testowa), z zastrzeżeniem możliwości jej zmiany uwarunkowanej aktualną sytuacją epidemiologiczną.
  3. W ciągu jednego dnia Student może przystępować do egzaminu lub zaliczenia na ocenę tylko z jednego przedmiotu.
  4. W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej Studentowi przysługuje prawo do dwóch egzaminów poprawkowych. Pierwszy lub drugi termin poprawkowy na wniosek Studenta może być egzaminem komisyjnym. Egzamin komisyjny ma charakter nadzwyczajny i nie może być traktowany jako dodatkowy termin.
  5. Ocena pozytywna uzyskana na egzaminie jest ostateczna. Egzamin poprawkowy w celu poprawy uzyskanej oceny pozytywnej jest niedopuszczalny.
  6. Zakres tematyczny zaliczenia końcowego z przedmiotu obejmuje zgodne z sylabusem materiały z wykładów, seminariów i ćwiczeń oraz obowiązującej literatury.
  7. Zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje weryfikację efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności. Dlatego ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia wynik zarówno egzaminu praktycznego, jak i egzaminu teoretycznego (procent udziału jest ustalany przez Kierownika Jednostki w porozumieniu z Dziekanem).
  8. Brak zaliczenia zajęć z przedmiotu lub nieusprawiedliwiona nieobecność Studenta na egzaminie w wyznaczonym terminie jest równoznaczna z otrzymaniem oceny niedostatecznej (dotyczy wszystkich terminów egzaminów).
  9. Egzamin końcowy z przedmiotu Protetyka Stomatologiczna składa się z części praktycznej i teoretycznej.
  10. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń, seminariów i wykładów.
  11. Egzamin praktyczny za zgodą Dziekana może odbyć się przed sesją egzaminacyjną.
  12. Egzamin teoretyczny będzie egzaminem testowym przeprowadzanym zdalnie na terenie uczelni.
  13. W czasie trwania egzaminu Studenta obowiązuje bezwzględny zakaz kontaktowania się osobistego lub za pośrednictwem urządzeń elektronicznych z osobami postronnymi oraz korzystania z materiałów pomocniczych. Nieprzestrzeganie zasad stanowi podstawę do przerwania egzaminu, co jest równoznaczne z otrzymaniem przez Studenta oceny niedostatecznej. Fakt ten zostaje odnotowany w protokole egzaminu przez Egzaminatora.
  14. Kierownik Jednostki realizującej przedmiot może ustalić możliwość zdawania egzaminu teoretycznego w przedterminie, tj. przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, dla wyróżniających się w nauce studentów. Do grupy tej zalicza się Studentów, którzy w przypadku przedmiotów kontynuowanych uzyskali co najmniej 4.5 ze średniej arytmetycznej ocen z corocznych zaliczeń (suma ocen z wszystkich terminów zaliczenia) oraz zdobyli nagrody na konferencjach Studenckich Kół Naukowych lub wykazali się publikacjami.

Warunkiem zdawania egzaminu teoretycznego w przedterminie jest uzyskanie zaliczenia zajęć z przedmiotu. Ocena uzyskana na egzaminie w przedterminie jest oceną ostateczną.

 

 

 W przypadku egzaminów testowych zaliczenie uzyskuje się po osiągnięciu 70% poprawnych odpowiedzi zgodnie z przedstawioną skalą:

100%-90% bdb (5.0)

89% - 85% pdb (4.5)

84% - 80% db (4.0)

79% - 75% ddb (3.5)

74% - 70% dost (3.0)

69% - 0% ndst (2.0)

 

V.                 Zasady ustalania oceny końcowej z przedmiotu

 

Ocena końcowa z przedmiotu Protetyka Stomatologiczna jest wystawiana na podstawie wyników z obu części egzaminu (praktycznej i teoretycznej). Stanowi ona średnią ważoną ocen uzyskanych z egzaminu praktycznego (waga 0,3) oraz egzaminu teoretycznego (waga 0,7).

 

 

 

 

VI.              Sposób i tryb ogłaszania wyników oraz wglądu do prac pisemnych śródsemestralnych

 

  • Wyniki egzaminów i zaliczeń końcowych na ocenę ogłaszane są w ciągu 5 dni roboczych od dnia ich przeprowadzenia w systemie informatycznym Uczelni.
  • Zgodnie z Regulaminem Studiów w SUM (par. 24 ust. 1) Student ma prawo do wglądu do swojej ocenionej pracy zaliczeniowej lub egzaminacyjnej wraz z treścią pytań i kluczem odpowiedzi, w terminie 5 dni roboczych od ogłoszenia wyników zaliczenia lub egzaminu.

 

VII.            Zasady konsultacji z nauczycielem akademickim

 

Konsultacje z nauczycielem akademickim odbywają się zgodnie z harmonogramem dostępnym na stronie internetowej Jednostki http://www.protetykastomatologiczna.sum.edu.pl

 

VIII.         Bieżące sprawy administracyjne dotyczące dydaktyki

 

  • Sprawy dotyczące dydaktyki, w tym np. składanie podań o odrabianie zajęć, należy załatwiać drogą elektroniczną;

- kontakt z sekretariatem jednostki: adres e-mail: protstom@sum.edu.pl,

- kontakt z Kierownikiem ćwiczeń

I roku: lek. dent. Agata Białożyt adres e-mail: abialozyt@sum.edu.pl

II roku: dr.n.med. Magdalena Rogal, adres e-mail: mjaroszuk-rogal@sum.edu.pl

III roku:dr n. med. Hanna Trzeciak, adres e-mail: htrzeciak@sum.edu.pl

IV roku: dr n. med. T Lipski, adres e-mail: tlipski@sum.edu.pl

V roku: prof. Dr hab.n.med Jacek Kasperski adres e-mail: jkasperski@sum.edu.pl / dr n. med. Aleksandra Czelakowska

 

  • Korespondencja elektroniczna z pracownikami i podmiotami SUM powinna odbywać się ze studenckiego konta poczty elektronicznej.
  • Student jest zobowiązany odczytywać wiadomości kierowane na Jego konto w domenie s…..@365.sum.edu.pl.

 

 

IX.               Kwestie sporne i nie zawarte w niniejszym regulaminie będą rozstrzygane zgodnie z obowiązującym regulaminem studiów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach stanowiącym załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 49/2022 Senatu SUM z dnia 29 czerwca 2022r.

 

X.                  W zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej i wynikających z niej Zarządzeń Rektora SUM możliwa jest zmiana trybu i formy prowadzenia zajęć, zaliczeń i egzaminów

 

XI.               Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.10.2022 roku

 

Dane kontaktowe

Plac Akademicki 17, 41-902 Bytom

Tel.: 48  32 282 79 17

e-mail: protstom@sum.edu.pl